• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۱۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5064 -
  • ۱۴۰۰ پنج شنبه ۱۳ آبان

مرجعيت تشيع؛ عالمي دلسوز

وحيد عذيري

 همان‌طور كه چند روز قبل حضرت آيت‌‌الله صافي‌گلپايگاني (مدظله)، در ديدار رييس مجلس شوراي اسلامي، جناب آقاي دكتر قاليباف كه با ايشان داشتند، فرمودند: «توصيه حقير اين است كه بايد با تمام كشورهاي دنيا با عزت و اقتدار رابطه داشته باشيم، اينكه با بسياري از كشورها قهر باشيم صحيح نيست و به ضرر مردم عزيزمان است. شما بايد با عقلانيت و تعامل سازنده، حقوق ملت را احقاق كنيد.»  بايد اذعان كرد كه دين اسلام ديني سياسي-اجتماعي است و مرجعيت تقليد به عنوان بالاترين ركن مذهبي در فقه تشيع، به اصول و مباني اين دين الهي بيش از همگان واقف بوده و خير و صلاح مسلمانان جامعه را خواستار است. متاسفانه با توجه به حواشي كه ساخته شد براي اين مقام شامخ فقهي و ديني مذهب تشيع، لازم مي‌دانم كه نكاتي را به عنوان كوچك‌ترين فرد جامعه اسلامي مطرح كنم تا از چنين رخدادهايي جلوگيري به عمل آيد.
1- دين اسلام، علاوه بر اينكه دين وحدت است، بسيار از نقد و انتقاد سازنده استقبال كرده (توسط نيروهاي دلسوز و معتقد به نظام اسلامي) تا كم و كاستي‌هاي حكومت اسلامي نمايان شود و بهتر بتواند مسائل مسلمانان حل و فصل شود.
2- مرجع تقليد به عنوان نخ تسبيح وحدت جامعه اسلامي، همواره بايد مورد تكريم آحاد جامعه و نخبگان باشد، چراكه خدشه‌دار كردن اين عامل پيونددهنده و وحدت‌ساز، صرفا زيان‌ها و مصائبش متوجه جامعه اسلامي مي‌شود و دشمنان از اين اشتباه آشكار، حداكثر استفاده را خواهند كرد (مانند تحريف و گل‌آلود كردن فضاي جامعه نسبت به نقد از سخنان حكيمانه حضرت آيت‌الله صافي‌گلپايگاني). 
3- مراجع تقليد به عنوان بزرگان ديني، بهتر مي‌توانند اختلافات مذهبي را در جامعه و نظام اسلامي رفع كنند، بدون آنكه درگيري و  تنشي در اين بين به وجود بيايد (حتي اگر اين اختلافات بين مذاهب اسلامي رخ دهد)، برخي مشكلات و مسائل نظام اسلامي از مسير قانوني حل‌پذير نيست، در اينجا مرجعيت ديني، گره‌گشاي چنين معضلاتي است (مانند فتواي جهاد كفايي عليه داعش، توسط حضرت آيت‌الله سيستاني). 
4- در طول تاريخ فقه شيعه، مراجع تقليد، همواره مأمن و پناهگاهي عظيم و مستحكم در برابر زورگويان و مستكبرين بوده و هستند، از اين ظرفيت و پتانسيل ديني بايد در جهت حل و فصل مشكلات جامعه و حتي ميان نخبگان سياسي-اقتصادي بهره‌ برد.  در پايان بايد عرض كنم كه وجود مراجع ديني كه عالماني روشن‌ضمير و دلسوز جامعه هستند، موهبتي است الهي كه با توجه به تغييرات و تحولاتي كه طي ساليان بر پيكره نظام اسلامي مي‌گذرد، همواره سنگرباني هوشيار، مطمئن و دلسوز هستند كه از بالندگي جامعه اسلامي در برابر خطرات دشمن فرصت‌طلب، حفاظت  مي‌كنند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون